Saturday, 8 October 2011

Tuliskan sebuah karangan yang bertajuk “Aku Sepasang Kasut Bola”



                 Aku sepasang kasut bola sepak. Namaku Puma. Aku diperbuat daripada kulit yang berkualiti tinggi. Oleh sebab itu,aku sedia berhadapan dengan pelbagai cabaran yang lasak dan aktif.
            Setelah  siap  dan diperiksa  dengan  teliti, aku menerima  sijil kelulusan untuk dipasarkan. Aku dimasukkan di dalam kotak yang cantik dan menarik warnanya. Hal ini meyebabkan aku menjadi tarikan para penggemar kasut bola.
            Aku dan puluhan kawanku yang lain dibawa ke sebuah gedung sukan di ibu kota. Kami dipamerkan di dalam almari kaca dengan rakan-rakan lain yang datangnya dari seluruh dunia. Aku terpaksa bersaing untuk menarik perhatian dan menawan hati pembeli.
            Pada suatu petang,seorang pemudah tampan datang ke gedung sukan tempat aku dipamerkan. Dia tertarik kepada bentuk badanku dan berpuas hati dengan harga yang ditawarkan. Akhirnya, pemuda itu bersetuju untuk membeli dan memiliki aku.
            Tuan baharuku itu seorang pemain bola sepak bagi negeri Sabah. Aku menjadi teman setianya sebagai penyerang utama pasukan tersebut. Aku sentiasa bekerja keras dan beraksi lasak setiap kali pertemuan dengan pasukan lain. Sepanjang musim pertandingan, aku akan sentiasa bersama dengan tuanku.
            Akhirnya, tubuhku sudah tidak mampu berhadapan dengan aktiviti lasak dan tugas berat yang perlu aku sempurnakan. Aku mengalami kecederaan yang teruk di bahagian badanku. Aku berasa sedih kerana tugasku telah diambil ahli oleh rakanku yang lain. Dengan itu,berakhirlah tugasku di padang bola sepak. 
Sumber Gambar: Google Image




No comments: